Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej iod@ordoiuris.pl

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Co zmieni nowe rozporządzenie dotyczące prac domowych? Analiza dla nauczycieli i rodziców

Data publikacji: 27.03.2024

Adobe Firefly

· Pierwszego kwietnia wejdą w życie regulacje przewidujące ograniczenia dla nauczycieli w szkołach podstawowych. Dotyczą one możliwości zadawania i oceniania prac domowych.

· W klasach I-III zabronione będzie zadawanie uczniom pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą, czyli np. umiejętność pisania.

· W klasach IV-VIII pisemne i praktyczno-techniczne prace domowe będą mogły być proponowane do wykonania przez nauczyciela, ale nie będą one obowiązkowe dla ucznia i nie będą podlegały ocenie.

· Nauczyciele we wszystkich klasach szkół podstawowych będą mogli jednak wciąż zadawać do wykonania w domu i oceniać zadania inne niż prace pisemne i praktyczno-techniczne, takie jak nauka wiersza, nauka czytania, opanowanie tabliczki mnożenia, przeczytanie lektury czy opanowanie określonej partii materiału.

· Wykonanie dobrowolnej - pisemnej lub praktyczno-technicznej pracy domowej, choć nie będzie podlegało bieżącej ocenie, będzie mogło być przez nauczyciela brane pod uwagę przy ustalaniu semestralnej i końcowej oceny klasyfikacyjnej.

· Materia regulowana rozporządzeniem nie jest objęta wymogami ustawowymi, które muszą spełniać szkoły niepubliczne. Prowadzi to do wniosku, że ograniczenia w zadawaniu i ocenianiu prac domowych dotyczą tylko placówek publicznych.

· Instytut Ordo Iuris przygotował opinię prawną, w której odpowiada na pytania dotyczące praktycznych konsekwencji wprowadzanych zmian.

 

PRZECZYTAJ OPINIĘ - LINK

Znana jest już ostateczna wersja rozporządzenia Ministra Edukacji, które wprowadza ograniczenia w zadawaniu i ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych. W porównaniu do pierwotnej wersji projektu rozporządzenia, Ministerstwo Edukacji zgodziło się, aby nauczyciele w klasach I-III mogli zadawać uczniom do wykonania w domu obowiązkowe ćwiczenia usprawniające motorykę małą. Dopuszczalne będzie zatem zadanie dziecku pracy domowej polegającej na pisaniu ciągów cyfr lub liter, szlaczków, kolorowanek oraz innych prostych ćwiczeń z wykorzystaniem narzędzia pisarskiego. Niezależnie od tego, nauczyciele we wszystkich klasach szkół podstawowych będą mogli zadawać i oceniać prace domowe niebędące pracami pisemnymi lub praktyczno-technicznymi.

Zmiany nie powinny dotknąć szkół niepublicznych, w tym np. szkół katolickich prowadzonych przez zgromadzenia zakonne. Wskazuje na to literalna treść rozporządzenia oraz fakt, że regulowana nim materia wykracza poza zakres wymagań ustawowych, które, zgodnie z ustawą – Prawo oświatowe, muszą spełniać placówki niepubliczne.

W związku z wprowadzanymi zmianami, swoje zastrzeżenia wyraziło wiele środowisk, w tym nauczycielskich i rodzicielskich. Wyrażano m.in. obawy, że ograniczenia w zakresie zadawania i oceniania prac domowych spowodują spadek poziomu nauczania, pogłębienie różnic pomiędzy uczniami najzdolniejszymi a uzyskującymi gorsze wyniki w nauce oraz brak wyrobienia nawyku systematycznej nauki w klasach najmłodszych. Z drugiej strony wskazywano na możliwe ograniczenie swobody nauczycieli w stosowaniu takich metod dydaktyczno-wychowawczych, jakie uznają za najwłaściwsze dla prowadzonych przez siebie grup uczniów.

- Rodzice, którzy obawiają się wpływu wprowadzanych zmian na jakość kształcenia będą mogli zwracać się do nauczycieli o wsparcie w indywidualnej pracy z dzieckiem uczęszczającym do danej szkoły, np. poprzez wskazanie propozycji zadań, których rozwiązanie umożliwi uczniowi lepsze powtórzenie i przyswojenie materiału. Przepisy prawa oświatowego nakładają na szkoły obowiązek współpracy z rodzicami w zakresie podejmowania niezbędnych działań w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej i wychowawczej – wskazuje radca prawny Marek Puzio, starszy analityk Instytutu Ordo Iuris.

Instytut Ordo Iuris w opublikowanej w lutym analizie wskazywał, że wprowadzanie ograniczeń w zakresie zadawania i oceniania prac domowych narusza przepisy rangi ustawowej i konstytucyjnej, co podważa legalność wdrażanych regulacji. Pomimo to regulacje te wejdą w życie z dniem 1 kwietnia 2024 r.

 

 

Wspieram

Władza rodzicielska pod ochroną prawa – odpowiedź na instytucjonalną presję wobec rodzin

• Instytut Ordo Iuris opublikował broszurę „Władza rodzicielska w Polsce. Twoje prawa i obowiązki jako Rodzica”.

• Publikacja jest odpowiedzią na coraz częstsze próby ograniczania praw rodziców i ich wpływu na wychowanie dzieci.

Czytaj Więcej
Wolność religii w szkole

26.06.2025

500 tys. podpisów w obronie religii w szkole złożone w Sejmie

Do Sejmu trafiło 500 tys. podpisów pod obywatelskim projektem ustawy chroniącym nauczanie religii w szkole. Przygotowany przez Ordo Iuris projekt zakłada zagwarantowanie uczniom 2 godzin religii lub etyki oraz zapewnienie, że ocena z tych przedmiotów znajdzie się na świadectwie i będzie liczona do średniej. Podpisy zbierało Stowarzyszenie Katechetów Świeckich.

Czytaj Więcej
Edukacja

25.06.2025

Reforma systemu oświaty – odpowiedź na kryzys kultury

• Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zmiany w systemie szkolnym, które mogą w znaczny sposób ograniczyć prawa rodziców i doprowadzić do ideologizacji programów nauczania.

Czytaj Więcej
Wolność religii w szkole

16.06.2025

Szkoły muszą wliczać ocenę z religii do średniej. Opinia Ordo Iuris i wzór wniosku dla rodziców

Instytut Ordo Iuris przygotował opinię na temat wliczania oceny z religii do średniej ocen na koniec roku szkolnego. Dokument powstał z uwagi na stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej, które nie uznaje wyroku Trybunału Konstytucyjnego nakazującego uwzględnianie oceny z religii w średniej ocen. W świetle wyroku TK z 22 maja, ocena z  religii musi być wliczana do średniej ocen uczniów.

Czytaj Więcej